Trainen

Iedereen kan fietsen. Maar je fietst niet zomaar een berg van de 1e categorie op. En zeker niet 3 keer op één dag! We hebben het dan over zweet en tranen. Om dat te halen moet je ‘voldoende getraind’ aan de start verschijnen. Maar wat is ‘voldoende’? Wil je echt het uiterste uit jezelf halen (en dat wil je natuurlijk!) dan is een gerichte trainingsopbouw nodig. En we raden je aan om specifiek te trainen op het beklimmen van bergen. Probeer bijvoorbeeld een paar beklimmingen in Limburg, de Ardennen of het Sauerland mee te pakken. Maar het allerbeste is natuurlijk om de Col de la Colombière van tevoren te verkennen! Of misschien heb je deze berg al eerder opgefietst? 

> je vindt hier een voorbeeld van een trainingsschema.

Stevig advies: laat jezelf medisch keuren! Iedereen is er zelf verantwoordelijk voor om goed voorbereid aan de start te verschijnen. Ook als je al langer sport, je gaat een topprestatie leveren die niet vergelijkbaar is met een stukje fietsen in Nederland. Je gaat echt fysiek pieken, je absolute grenzen opzoeken. Laat daarom van tevoren een uitgebreide medische sportkeuring uitvoeren. Een conditietest of maximalisatietest kan ook nuttig zijn. Het geeft je een idee waar je staat en waar je grenzen liggen. En vooral ook hoe je nog kunt groeien. Je kunt zo’n keuring via je huisarts regelen of direct een ziekenhuis in de buurt bellen. Informeer bij je verzekeringsmaatschappij, behoorlijke kans dat je de kosten vergoed krijgt. Op verschillende websites vind je hier meer informatie over.

Voor sportmedische onderzoeken, keuringen en voorlichting:Medische keuringen 

 

Inschrijven voor 2017